پایگاه خبری نوش آباد

شهر تاریخی نوش آباد در شمال کاشان با بیش از 12000نفر جمعیت و پیشینه تاریخی 7هزار ساله و بیش از 50 اثرتاریخی و باستانی ارزشمند و مهمترین آن معماری دست کن اعجاب انگیز زیر زمینی میباشد

تخریب یا توسعه امامزاده محمد نوش آباد

زیارت امامزاده محمدابن زید ابن الحسن مجتبی (ع)واقع در ضلع جنوب غربی شهر نوش آباد از بناهای دوره صفویه ولی تعمیراتی اساسی در دوران قاجار بر روی این بنا صورت گرفته است. دارای گنبد مخروطی شکل که با کاشی های فیروزه ای مزین شده و دارای دو درب چوبی تاریخی(درب شمالی هنر استاد صفرعلی بیدگلی سنه ۱۲۷۰ه.ش) و هنری و بسیار زیبا و ساختمانی با ۴ ایوان با پوشش ضربی و اطراف بنا را امارت و اطاقهای خشتی با گچ بری های اسلیمی و در پیشخوان ایوان شمالی و جنوبی معروف به حوض خانه وجود داشته که به مرور زمان و بی توجهی از کل بنا الان فقط گنبد آن باقی مانده که آنهم در حال زوال و نابودی است.حال این تقصیرات متوجه چه کسانی است چه دستگاه و مسئولی باید پاسخگو باشد ؛به آن می پردازیم.

این هم تصویری از امامزاده از ضلع شرقی بنا حدودا مربوط به سال۱۳۸۰ می باشد ناگفته نماند تا ۲۰سال پیش در این اطاقها خانواده سید متولی معروف به سید زیارتی به عنوان متولی زیارت زندگی می کردند که نثل در نثل از این ساختمان نگهداری میشد با ترک این خادمین از اطراف زیارت کم کم بر اثر بارندگی و عدم توجه به کاهگل کاری پشت بام و مسدود شدن ناودانها اطاقهای اطراف بنا شروع به ریزش و تبدیل به مخروبه شده بود که چهره زشتی را به زیارت و گلزار شهدا داده بود.نهایتا هئیت امناء جدید در سال۱۳۸۲کارها را تحویل و اقدام به بازسازی و طرح توسعه بنا نمودند.

     em

عکس بالا وضعیت ساخت و ساز در حال حاضر بناست .که روز گذشته متوقف شد

هزینه ای بالغ بر۱۴۰میلیون تومان با کمک های مردمی تاکنون ساختمان جدید و غسالخانه با سرویس بهداستی کامل همراه با سردخانه بالغ بر ۲۸ میلیون تومان در بر داشته است.اینجا شایسته است از همه اعضاهیئت امنا مخصوصا جناب سرهنگ اشرفی کمال تشکر و قدردانی را داشته باشیم.میراث فرهنگی کاشان برای حفظ بنای تاریخی زیارت ؛به مخالفت طرح توسعه بنا توسط هیأت امنا بر آمده که جدیدا بر علیه اقدامات صورت گرفته طرح شکایت رسمی در دادگستری شهرستان آران و بیدگل و حکم توقف عملیات را گرفته.صحبت هیات امنا این است که با توجه به تورم و گرانی مصالح ساختمانی مبلغی بالغ بر ۲۷ میلیون تومان تا کنون متضرر شده ایم.مردم و خانواده شهدا هم با طرح توسعه بنا موافقند ولی میراث فرهنگی اعلام داشته که باید هر گونه عملیاتی با کسب مجوز از میراث فرهنگی صورت پذیرد ولی تاکنون هیچ اقدام مالی یا ارائه طرحی را به مرحله اجرا نگداشته در کنار آن انجمن دوستداران میراث فرهنگی نوش آباد اقدام به انعکاس گزارشات تخلف هیأت امنا امامزاده به اداره میراث فرهنگی کاشان بر آمده و این شرایط جو متشنجی را در سطح شهر ایجاد نموده تا جایی که مردم با نوشتن طوماری اعتراض خود را به مسئولین بلند پایه کشوری تنظیم تا راهکاری جهت رفع این معضل صورت پذیرد.در سال ۱۳۸۳ انجمن دوستداران نوش آباد پیگیری در خصوص اضافه بنا ایوان شرقی امامزاده به میراث فرهنگی منعکس نموده و عملا دیوارهایی که با بتونه ساخته شده و مبالغ سنگینی را هزینه کرده بودند به ارتفاع بیش از ۱ متر آن تخریب گردیدو ارتفاع از ۸ متر به ۸۰/۶سانت کاهش پیدا کرد که خسارت زیادی را به کمکهای مردمی که در این راستا هزینه شده بود وارد نمودند.قوانین میراث فرهنگی اینگونه است که هر گونه ساخت و ساز؛ تغییر کاربری؛ تزلزل؛ تخریب در بناهایی که در قهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده وارد شود بدون کسب اجازه از میراث فرهنگی جرم محسوب می شود از طرفی میراث موظف است در خصوص حفظ و احیاء بناهای ثبتی اقدام نماید و از بودجه هایی که در این خصوص در نظر گرفته شده هزینه نماید ولی تاکنون نه بودجه ای ونه طرحی برای ساماندهی این بنا توسط اداره مربوطه صورت پذیرفته است.از قدیم الایام این مکان و این بقعه متبرکه مورد توجه مردم این شهر و شهرهای همجوار و دارالشفاء آنان بوده  معجزات زیادی هم متوسلین به این امامزاده شاهد آن بوده اند.مورد قداست خاصی برای مردم می باشد.داستانی را که مربوط به سیل برزکی حدودا۸۰سال پیش است بازگو از زبان خاندان متولی این زیارت:در آن زمان سید بزرگواری معروف به درویش  آسید اسماعیل جد پدری سید علی متولی خادم این زیارت بود.وقتی که سیل ویرانگر همه شهر را احاطه کرد مردم برای ایجاد سد خاکی و انحراف آب با بیل به سمت این زیارت حرکت کردند که با ناباوری تمام مشاهده کردند آب تا ارتفاع ۱ متری درب زیارت را احاطه کرده ولی به داخل زیارت نفوذ نکرده است وقتی مشاهده کردند دیدند درب ورودی زیارت هم باز و این سید بزرگوار(متولی آن زمان) در جلو درب زیارت در حال خواندن قران است بی آنکه آب حتی حرکتی داشته باشد .مردم هم اقدام به انحراف آب از دور زیارت نموده و این معجزه را برای همه تعریف کردند.ا (آسید اسماعیل که درویش مسلک و از زاهدان و عابدان دوران خود بوده که ایشان تا آخر عمر به خدمتگزاری زیارت امامزاده محمد مشغول بود.داستان دیگرش این دروش زاهد باز کردن قفل بدون کلید و با اشاره یا دست در دیگ آش حلیم جوش نموده با ذکر یا علی و خواندن قران و دعا؛ظرفهای مردم را با دست پراز آش  می کرد.یا با پای پیاده به مکه میرودو بعد از چندین سال وقتی بر می گردد با یک تبر زین و لباس درویشی وکشکول وارد شهر میشود هیچ کس حتی خانواده اش هم او را نمی شناسند.واین شروع دوران زهد او میشود و در کنار این امامزاده مشغول به عبادت می شود.نظر شخصی بنده در رابطه با حفظ این بنا اینه که هر کس در امورات مداخله میکند مردی کند کارها و مسولیتها را تحویل بگیرد و جوابگوی سوالات و خواسته های مردم هم باشد.اکثر مردم می گویند این بنا با این وسعت کم جوابگوی پذیرای زائرین نیست و در شان و مقام این امامزاده بزرگوار هم نیست ناگفته نماند در دهه اول محرم مخصوصا ۲-۸-عاشورا۱۱-۱۲محرم بیش از ۱۰۰هزار نفر در طول این مدت برای شرکت یا تماشای  عزاداری های هیأت مذهبی نوش آباد در جوار این امامزاده وارد شهر نوش آباد میشوند.این زیارت تا چند سال قبل بنای مخروبه ای بود که هیچ زائری جرات قرار گرقتن زیرسقف آن را نداشت.