گردشگری و چالشها

هزینه های این بخش بسیار ناچیز و سود آوری آن زیاد است.

بنابراین کشورها تلاش می کنند بخش مهمی از در آمد سرانه خود را از این صنعت تامین کنند.

اما براستی چرا صنعت گردشگری در ایران کمتر توسعه یافته و مشکل چیست؟

چالشهای موجود در این بخش را می توان از دو جنبه نظری و اجرایی بررسی کرد که در این مختصر سعی شده است به مشکلات از جنبه اجرایی پرداخته شود.

الف:گر چه ایران به جهت تنوع اقلیمی و زیستی جزو پنج کشور برتر جهان و از نظر تاریخی و فرهنگی در زمره ده کشور برتر جهان است، اما متاسفانه جاذبه های ایران با وجود تکنولوژی جدید در داخل و خارج از کشور آنطور که باید معرفی نشده است، بنا بر این باید به فکر تبلیغات گسترده در این زمینه بود.

ب: متاسفانه خدمات مورد نیاز گردشگران شامل : فراهم آوردن تسهیلات ورود و خروج، امکانات اقامتی خدمات بین راهی ،تورگردان و راهنما امنیت و...به خوبی تامین نشده است.

ارتقاءکیفیت این خدمات می تواند در رونق هر چه بیشتر این صنعت کمک کند.

اگر قرار است در افق 1404به5/1درصد تعداد گردشگران بین المللی به میزان 20میلیون نفر و 2درصد در آمد جهانی صنعت گردشگری حداقل 25میلیارد دلار (موضوع چشم اندار 20ساله)دست پیدا کنیم، سرمایه گذاری های لازم در این بخش باید هر چه سریعتر صورت گیرد.

ج:به دلیل استقبال زیاد گردشگران از سفر به ایران امر بازاریابی باید مصروف خنثی سازی تبلیغات سوء گردد.

پر واضح است که در بعضی کشورها تبلیغات سوء علیه ایران بسیار است.

اینجانب با گردشگران زیادی در این خصوص صحبت کرده ام و همه آنها به این نکته اذعان داشتند.بنا براین خنثی کردن آن تبلیغات می تواند به معرفی هر چه بیشتر فرهنگ و تمدن ایران کمک کند.

د:مردم ایران بر خلاف سایر ملل که نه تنها از توریست استقبال می کنند و در مقابل آن مقاومت منفی نشان نمی دهند و به دلیل پیشینه فرهنگی و روحیه مهمانوازی از حضور گردشگران در ایران استقبال می کنند. با این حال باید فرهنگ سازی بیشتری صورت گیرد.

در پایان امید آن می رود که صنعت گردشگری ایران با ارائه راهکارها و فراهم ساختن تمام امکانات جهت ارتقاء کمی و کیفی این صنعت مهم قادر به جذب سودی کلان و در پی آن آثار مثبت بسیار در کل جامعه و زندگی خصوصی افراد از اشتغال گرفته تا تفریح باشد.

تهیه کننده: حسن ابوالقاسمی

/ 1 نظر / 9 بازدید

[گل][گل]